A weboldal használatával Ön jóváhagyja a cookie-k alkalmazását. Cookie szabályzat Rendben
 

AUTÓLOPÁS …a színfalak mögött (videóval)

Írta: 2015. 02. 13. 10:46
AUTÓLOPÁS …a színfalak mögött (videóval)
Az autólopásokról szóló sorozat második részében a bűncselekmények a hátteréről lesz szó. Most is olyan kérdésekre igyekszünk válaszokat adni, amelyek tapasztalataink szerint a károsultakat a leginkább foglalkoztatják.


Miért lopnak ennyi autót?

A válasz egyszerű: mert nagyon jó üzlet. Egy autótolvaj néhány órás munkával egy átlag magyar fizetés két, háromszorosát is megkeresheti. Az autólopásokra specializálódott bandák más tagjai, például az autókat felvásárló „kajferek” (orgazdák), pedig még a tolvajoknál is jobban keresnek. Tehát az autólopás egy olyan „üzletág”, ahol kevés, bár veszélyes munkával igen jól lehet keresni. Ezért sokak számára igen csábító.

Milyen emberek az autótolvajok?

Ha az autótolvajokról általánosságban beszélünk, akkor mindenképpen el kell különítenünk legalább két csoportot. Az egyik a „lelkes amatőrök” tábora, a másikban pedig a profi autótolvaj bandákat találjuk.

A „lelkes amatőrök” általában alacsonyabb értékű, könnyen kinyitható és ellopható autókat visznek el. Többnyire egy-két elkövetőről van szó, nincs mögöttük profi hálózat. A lopott autókat sokszor hamis papírokkal, egészben adják le egy MÉH telephelyen. Többnyire hamar lebuknak, és nem feltétlenül lesznek visszaesők. Hozzájuk azonban az autólopásoknak csak a kisebb része kötődik. 

Az autólopások jelentős részét profi autótolvaj bandák követik el, amelyek hatalmas pénzeket keresnek ezekből a bűncselekményekből. Ezekre a bandákra jellemző a feladatok megosztása és a professzionális munkavégzés. Más lopja az autót, más vásárolja fel, szedi szét és értékesíti az ellopott gépkocsikat. Minden eszköz rendelkezésükre áll, ami szükséges a gyors és hatékony munkavégzéshez, és nagy hangsúlyt fektetnek a lebukás elkerülésére is. A bandatagok között szép számmal vannak visszaeső bűnözők, akik már régebb óta tevékenykednek ezen a területen. Az ilyen bandák tagjai jellemzően nagylábon élnek, hiszen meglehetősen jól keresnek, így megtehetik ezt. De még a gondosan kimunkált elkövetések ellenére is időről időre benne van a pakliban számukra a lebukás esélye. Hogy ennek mi az oka, arról később beszélünk majd.

Formálisan lehetne még esetleg egy harmadik csoportot is felállítani. Ide sorolhatnánk azokat a fiatal suhancokat, akik például vasárnap hajnalban, még a szombati buli mámorában úszva döntenek úgy, hogy a gyalogolás helyett „elkötnek egy verdát”. Ezek általában olcsóbb kategóriás, egyszerűbben ellopható autók, amik rövid időn belül elő is kerülnek.    

Mi állhat az autólopások hátterében?

Mint azt előbb kifejtettem, az autólopások jelentős részének hátterében profi autótolvaj bandák állnak. Az autókat többségében vagy alkatrésznek, vagy „donornak” viszik. A felvevőpiac hatalmas, hiszen törött és hibás autók mindig voltak és lesznek is. Az emberek többségét pedig nem érdekli, hogy milyen alkatrészből szerelik az autójukat, és nem is tudják, hogy honnan szerzi be a szerelő az alkatrészeket. Az ár viszont mindenkinek számít, és a lopott alkatrészek jóval olcsóbbak, mint a hivatalos úton beszerzett verzió. Az alkatrésznek szánt autók többségét akár már a lopás után néhány órával darabokra szedték. Az azonosítószámokat eltűntették, vagy megszabadultak azoktól az azonosítható daraboktól, amikre nincs szükségük. Vannak azonban olyan autók is, amiket nem szednek szét egyből. Ezeket szokták garázsokban, vagy parkolókban pihentetni. Jó részüket „donornak” használják fel. Ilyenkor egy legális, mondjuk rommá tört autó papírjait és azonosítóit kapja meg a lopott autó, és így kezd „új életet”. Többnyire az ilyen autók szoktak épségben előkerülni.     

Milyen autót lopnak?

Szakmai körökben sokszor elhangzik, a szinte már közhelyszerű mondat: „Nincs ellophatatlan autó.” Ilyenkor a kételkedőknek hozzá szokták tenni azt is, hogy maximum kiszedik belőle a gazdáját a piros lámpánál. Ha máshogy szeretném megválaszolni a kérdést, azt is mondhatnám, hogy mindenféle autót ellopnak, ami csak létezik. Persze nyilván vannak közkedveltebb modellek. (Ezt mutatja be az alábbi diagram.) A leggyakrabban persze azokat lopják el, amik a legelterjedtebb típusok és márkák. Ennek az a magyarázata, hogy azokból lehet a legtöbb alkatrészt kiárulni. Egy autótolvaj szemében annál értékesebb egy autó, minél inkább átlagos. Lehetőleg ne legyen benne semmilyen biztonsági rendszer, akkor a legkisebb a bonyodalom veszélye. Hiszen profi bűnözőként az autólopók is a legkisebb kockázatra törekszenek. Viszont, ha valamilyen speciális modellre van megrendelés, azt szinte bárhonnan és bármikor elviszik.   

webdetektív autólopás diagram 2

Honnan lopnak?

Gyakorlatilag bárhonnan, de a leggyakrabban forgalmas utcákról lopják el az autókat. Közhely az, hogy éjjel lopnak leginkább autót és nem is feltétlenül van mindig így. Éjjel, mikor kicsi a forgalom, jóval nagyobb az esélye, hogy a tolvajok belefutnak egy rendőri ellenőrzésbe. Ha éjszaka nagy a nyugalom, az utcán jobban hallani a rendellenes zajokat is, és az is feltűnő, ha valaki a szomszéd autóját babrálja. Hajnalban már más a helyzet, amikor beindul az élet a városokban, de még mindenki kellőképpen kómás.
Az autók sokszor a garázsokban sincsenek biztonságban, sőt, ha az elkövető bejutott a garázsba, akkor ott már nyugodtan dolgozhat, senki nem fogja zavarni, ha magára csukta az ajtót.

Hogyan lopják el az autókat?

A tolvajoknak számtalan módszerük van arra, hogy hogyan lopjanak el egy autót. Az oldalüveg betörésétől, a zár kifésüléséig széles a paletta. A beindításra is több módszer kínálkozik, típustól, hozzáértéstől és a tolvaj vérmérsékletétől függően. Egy-egy csapat többnyire egy két módszert használ, alkalmazkodva a körülményekhez. Általánosan jellemző azonban, hogy az autótolvajok az újabb típusokat komoly, speciális felszereléssel lopják el. Tulajdonképpen elmondható, hogy ha szükség van egy autóra, akkor be fogják szerezni az ellopáshoz szükséges eszközöket is. Vannak például, akik a lopás előtt kikölcsönzött autókon gyakorolnak. (Az alábbi videók két lehetséges módszert mutatnak be.)  


 

Hogyan védekezzünk?

A riasztó és védelmi berendezések jó részére a tolvajoknak megvan az ellenszerük. Bár sokszor van visszatartó ereje már annak is, ha látja a tolvaj, hogy tele van biztonsági berendezéssel egy autó. Olyankor inkább keresnek egy másikat, amit egyszerűbb elvinni. A „tucatautókból” úgyis gyorsan találnak egy teljesen hasonlót. A speciális modelleknél már más a helyzet. „Szakmai körökben” úgy hírlik, hogy a jó minőségű váltózárak és az egyedi beszerelésű indításgátlók általában elveszik a tolvajok kedvét. Ezekkel nem tudnak ugyanis annyi idő alatt megbirkózni, hogy a lopás még biztonságosan végrehajtható legyen.

A sorozat záró részében azzal foglalkozunk, hogy hogyan, milyen trükkökkel segítheti a sértett maga is a nyomozást. A harmadik részt itt olvashatja.

A sorozat nyitó részét itt olvashatja.

Ha tetszett bejegyzésünk, LIKE-olja facebook oldalunkat, hogy a jövőben is eljussanak Önhöz az írásaink!
Ne Feledje …elveszett, ellopták, eltűnt? Keressük együtt és találja meg velünk!
  www.ckr.hu

 

Jelentkezzen be a hozzászóláshoz!
Keresés a blogban:
Friss hozzászólások:
Dániel Albert:Ha felkötik annyi előnye azért... 2016. 02. 08. 13:15 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Pándi Ákos:Nagyon köszönöm a kollégáim ne... 2015. 04. 20. 06:56 ITT A BOBCAT, HOL A BOBCAT?!
Péntek Szilveszter:Gratulálunk Ákos szép munka cs... 2015. 04. 19. 20:56 ITT A BOBCAT, HOL A BOBCAT?!
Fodor Nikolett:Szerintem nagyon érdekes, ami ... 2015. 04. 09. 13:03 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Varga István:Lassú, hosszú szenvedés jár az... 2015. 04. 09. 12:21 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Hirdetés
ÁSZF
Adatkezelési tájékoztató
Cookie tájékoztató
GYIK
Impresszum
Médiaajánlat
Civil Körözés No Secret - Poligráf Penta-NET Infactor