A weboldal használatával Ön jóváhagyja a cookie-k alkalmazását. Cookie szabályzat Rendben
 

HOGYAN MŰKÖDNEK A TERMÉKBEMUTATÓS ÁTVERÉSEK (Hétköznapi csalások I.)

Írta: 2015. 10. 30. 10:56
HOGYAN MŰKÖDNEK A TERMÉKBEMUTATÓS ÁTVERÉSEK  (Hétköznapi csalások I.)
A hétköznapi csalások sorozatban olyan kisebb-nagyobb átverésekkel, trükkökkel, svindlikkel ismertetjük meg az olvasókat, melyeknek bárki áldozatul eshet. Úgy gondoltuk, ha felhívjuk rájuk a figyelmet, bemutatjuk mitől és hogyan működnek, talán kevesebben esnek majd bele ezekbe a csapdákba.

Ezúttal a termékbemutatós átverésekről lesz szó. Bemutatjuk, hogyan babonázzák meg az előadók a gyanútlan közönségüket, és hogy az emberek miért versengenek egymást túllicitálva azért, hogy hozzájussanak pár sokszorosan túlárazott bóvlihoz.

A termékbemutatókon való áruértékesítés szerte a világon elterjed és bevált kereskedelmi módszer, amit alapvetően nem azért találtak ki - és sokan nem is azért alkalmaznak-, hogy embereket verjenek át vele. Hogy a nálunk hírhedtté vált termékbemutatós átverési módszer a legendás magyar leleményesség terméke-e, vagy ezt is külföldről vettük át, az nem tisztázott. Ami viszont biztos, hogy az elmúlt években Magyarországon is rengeteg kisnyugdíjast szabadítottak meg ilyen módon a spórolt pénzétől. Sőt volt, aki - némi segítséggel - még hitelt is vett fel azért, hogy azokon a bizonyos „egyszeri és soha meg nem ismételhető akciókon” hozzájuthasson a hőn áhított, és máshogy el sem érhető csodaszerhez. Az így beszerzett kacatok jó része persze a sufniban végezte, és többnyire nem hozta el a bepalizott vevők életében a beígért gyökeres változást. A hozzátartozók viszont először nem kapnak levegőt, mikor meghallják egy-egy „minőségi” termék „akciós” árát, aztán pedig nem győznek szentségelni, hogy hová tehették az idős nagyszülők a józan eszüket, amikor hagyták magukat ilyen csúnyán átverni. De az igazság az, hogy a módszer jól ki van találva és olyan pszichológiai törvényszerűségeken alapul, melyeknek a legtöbb ember könnyen bedőlhet.

ckr termékbemutató csalás 1
Fotó: rtl.hu

Nézzük hát, hogyan is működnek az ilyen átverések!

Kinek és mit akarnak eladni a csalók?

A célközönséget jórészt nyugdíjasok illetve az idősebb korosztályhoz tartozó férfiak és nők képezik. Ők, a korukból adódóan sebezhetőbbek, a hétköznapi dolgokban kevésbé tájékozottak és a mai technikai eszközök fejlettsége, működtetése terén sem feltétlenül naprakészek. Viszont általában, a korosztályuk sajátosságaiból, illetve gyakran saját egészségügyi állapotukból adódóan is, fokozottan nyitottak és érdeklődőek az egészségük megőrzése, vagy visszaszerzésének lehetőségei iránt. Már a szórólapként terjesztett meghívókon, vagy a telefonos meghívások során felvillantják annak a lehetőségét, hogy a termékbemutató résztvevője tehet valami fontosat az egészségéért. Például részt vehet egy speciális szűrővizsgálaton. Lássuk be, hogy egy ilyen meghívás elég vonzó lehet egy olyan embernek, akinek vannak, vagy korából adódóan tipikusan már lehetnének egészségügyi problémái. Az ilyen korú emberek gondolatai már jóval gyakrabban forognak a különböző betegségek körül. Mindemellett e korosztálynak szabadideje is bőven van arra, hogy hasonló rendezvényekre járjon. Ha pedig valaki enged a kísértésnek, és eleget tesz a meghívásnak, már igen könnyen áldozattá válhat. Mindezt úgy, hogy szinte észre sem veszik, sőt sokszor meg vannak győződve arról, hogy mekkora „bizniszt” csináltak.

ckr termékbemutató csalás 2
Fotó: blikk.hu/RAS-archiv

Az így eladott termékek pedig többnyire párezer forintos „kínai” kacatok. Víztisztítók, párásítók, edénykészletek, kétes összetételű csodaszerek, amelyeket általában a beszerzési áraik sokszorosáért sóznak rá a megbabonázott hallgatóságra.

De mi képes arra, hogy ennyire elvegyek az emberek eszét?

A marketing szakemberek régóta ismerik és használják azokat a pszichológiai törvényszerűségeket, melyek mindnyájunkra hatnak, és amelyekkel képesek hatást gyakorolni a vásárlásaink során meghozott döntéseinkre. Na, itt persze nem pszichoaktív tudatmódosító csodafegyverekre kell gondolnunk, hanem olyan viselkedéskutatók és szociálpszichológusok által feltárt és kísérletek során bizonyított törvényszerűségekre, melyeket ügyesen kihasználva az emberek egyes döntéseit képesek lehetnek bizonyos mértékig befolyásolni. Ilyen döntések lehetnek például a vásárlások során meghozott döntéseink is. Nap, mint nap találkozhatunk a reklámszakemberek apróbb, és többségében jó szándékú befolyásolási kísérleteivel. A mai modern reklámokat legnagyobb részét ugyanis már ilyen elvek alapján építik fel a szakemberek. Ezek a marketingfogások azonban sajnos arra is alkalmasak, hogy visszaéljenek velük. Etikátlanul és otrombán felhasználva őket, képesek olyan hatást kiváltani az emberekből, hogy józan gondolkodásukat kikapcsolva hozzanak döntéseket olyan kérdésekben, mint például valaminek a megvásárlása. Kiváltképpen igaz ez azokra az idős emberekre, akik korukból adódóan, már nyilván jóval kevésbé látnak át a szitán.

Vegyük sorra, hogy a termékbemutatókon mik lehetnek ezek befolyásoló tényezők leggyakrabban!

  • Az ilyen rendezvényeket általában szállodák dísztermeiben, vagy éttermekben, esetleg művelődési házakban tartják, öltönybe öltözött, vagy kosztümös előadók. Jól kidolgozott koreográfia szerint, begyakorolt szöveget előadva. Tudunk olyan esetekről is, ahol az előadók segédeit orvosi köpenybe bújtatták, és orvosként, vagy egészségügyi dolgozóként mutatták be. Az ilyen közeg bizonyítottan, hat az emberekre és nyilván azt az érzetet sugározza a gyanútlan hallgatóság felé, hogy valami komoly, jelentőségteljes és hiteles dologról lehet szó.

ckr termékbemutató csalás 3
Fotó: blikk.hu

  • A résztvevők szinte mindig kapnak valamilyen apróbb ajándékot a rendezőktől. (pl.: Egy könyvet, egy krémet, vagy egy olcsóbb ebédmeghívást.) A pszichológiában ismert kölcsönösség elve szerint mi emberek belső vágyat érzünk arra, hogy az ilyen ajándékokat megháláljuk valahogyan. Egy ilyen termékbemutatós szituációban ezért a hallgatóság így megajándékozott tagjai komoly késztetést érezhetnek arra, hogy a vásárlásukkal viszonozzák a kapott ajándékokat.
  • Egy ilyen termékbemutatón a közönség, a már említett hitelesnek tűnő forrásból nagy mennyiségű és hirtelen, elsőre talán fel sem dolgozható, viszont logikusnak tűnő információáradattal találja szembe magát. Az egész, amit lát és hall jelentőségteljesnek és valódinak tűnik számára. Márpedig ez nem véletlen, hanem  tudatosan átgondolt és felépített körülmény a szervezők részéről. Egy ilyen helyzetben a hallgatók, könnyen képesek lehetnek elfogadni az előadó álláspontját, különösebb átgondolás és kontroll nélkül. Pláne, ha mindez olyan dologról szól, amiben szívesen hisznek is. Például valami olyan csodaszerről, amiről azt hiszik, hogy komolyan és hatékonyan tehetnek vele az egészségükért.
  • A termékbemutatók szervezői igyekeznek elhitetni a résztvevőkkel, hogy egyszeri és megismételhetetlen alkalomról van szó, amikor hozzájuthatnak – ráadásul igen kedvezményesen – ahhoz a bizonyos dologhoz, ami jobbá teheti az életüket. Márpedig, ha ezeket a körülményeket sikerül elhitetniük a közönségükkel, egyből három automatikusan működő hatást is képesek aktiválni vele. Egyrészt mindenki szeret jó áron vásárolni. Másrészt, ha azt sugallják, hogy erre csak akkor és ott van lehetőség, azzal könnyen azt az érzetet váltják ki, hogy ha a résztvevő nem vásárol, akkor lemarad a bomba üzletről. Márpedig ilyesmiről senki nem szeret lemaradni. Ráadásul ez az akciós „valami” jobbá teszi az életünket, ezért egészen egyszerűen szükségünk van rá.

ckr termékbemutató csalás 4

  • A termékbemutatókon szinte mindig azonnal kell dönteni a vásárlásról, így nincs idő józanul átgondolni, segítséget kérni, utánanézni a dolgoknak. Nem hagyják tehát, hogy a közönség kikerüljön a jól felépített színi előadás hatása alól. Szintén a marketingben ismert és alkalmazott elv, hogy az ügyfeleket a bemutatást (hatásgyakorlást) követően a lehető leghamarabb igyekezzenek rábírni a döntésre, melyet valamilyen írásos módon „szentesítsenek” is. Ez többnyire a szerződés aláírásával, vagy az áru azonnali megvásárlásával történik meg. És, bár a fogyasztóvédelmi jogszabályok szerint a vásárlástól bárkinek joga lenne még 14 napig elállni, a következetesség pszichológiai elve szerint, a legtöbben inkább tartják magukat a döntésükhöz, még akkor is, ha idő közben valahol mélyen érzi, hogy talán mégsem volt olyan jó ötlet az a vásárlás.

Ha megpróbáljuk beleképzelni magunkat egy idősödő néni, vagy bácsi helyébe, végiggondolva a fent felsorolt tényezőket - melyek akár tetszik, akár nem hatnak ránk - beláthatjuk, hogy nem is olyan egyszerű dolog, vásárlás nélkül elszabadulni egy ilyen termékbemutatóról.

Na de mitől lesz mindez csalás?

Hasonló elveken alapulnak a nagy és legálisan működő cégek reklámkampányai is, akkor ez miért más és mitől csalás? Kérdezhetnénk joggal. Hogy a fent felsorolt pszichológiai törvényszerűségek működnek és hatnak a gyakorlatban, ahhoz kétség sem fér. Kutatók kísérletek sorával bizonyították, és marketing szakemberek nap mint nap felhasználják ezen ható tényezőket. De nem mindegy, hogy etikusan élnek, vagy pofátlanul visszaélnek ezekkel az eszközökkel, tudatosan félrevezetve az embereket. Hiszen ezeken a bemutatókon a cél az, hogy a sokszorosan túlárazott termékeket a valós piaci ár sokszorosáért értékesítsék. Nem beszélve arról, hogy az ilyen csalók rendszeresen áthágják a fogyasztóvédelmi jogszabályokat is.

ckr termékbemutató csalás 5
Fotó:Pozsonyi Zita/blikk.hu

Bár nem egységes a joggyakorlat abban a tekintetben, hogy az ilyen eseteket büntetőjogilag is csalásnak minősítik-e, hiszen a tudat alatt ható tényezők sajnos pont a jellegükből adódóan kevésbé kézzel foghatóak, így nehezen is bizonyíthatók. Én a magam részéről minden ilyen átverés esetében érdemesnek tartanám a csalás bűncselekmény megállapíthatóságának vizsgálatát.

Hogyan védekezhetünk?

Először is fontosnak tartom leszögezni azt, hogy ezzel az írással nem azt akartam sugallni, hogy minden termékbemutatókat rendező cég csaló lenne, mert ez nincs is így. Természetesen vannak e területen is törvényesen és korrekt keretek között működő cégek. Ezeket a becsületes cégeket többek között pont az különbözteti meg az „átverős” vállalkozásoktól, hogy mivel nincs félnivalójuk, nem próbálnak azonnali és visszavonhatatlan vásárlást kicsikarni, így van lehetőség a vásárlástól való elállásra, vagy a későbbi vásárlásra is. Ezzel pedig az idősödő hozzátartozóinknak lehetősége nyílik, hogy konzultáljanak a vásárlásról családtagjaikkal és megalapozott döntést hozzanak arról, hogy hol, kitől és mit vesznek meg. Ha pedig úgy érezzük, hogy átverték hozzátartozónkat ne szégyelljük megtenni a jogi lépéseket, a fogyasztóvédelem, a Rendőrség, vagy akár a NAV felé! Hívjuk fel ezekre hozzátartozóink figyelmét is!
 

Van személyes tapasztalata, véleménye? Ossza meg velünk! Szívesen fogadjuk hozzászólását!

Ha tetszett bejegyzésünk, LIKE-olja facebook oldalunkat, hogy a jövőben is eljussanak Önhöz az írásaink!
Ne Feledje …elveszett, ellopták, eltűnt? Keressük együtt és találja meg velünk!
  www.ckr.hu

 

Jelentkezzen be a hozzászóláshoz!
Keresés a blogban:
Friss hozzászólások:
Dániel Albert:Ha felkötik annyi előnye azért... 2016. 02. 08. 13:15 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Pándi Ákos:Nagyon köszönöm a kollégáim ne... 2015. 04. 20. 06:56 ITT A BOBCAT, HOL A BOBCAT?!
Péntek Szilveszter:Gratulálunk Ákos szép munka cs... 2015. 04. 19. 20:56 ITT A BOBCAT, HOL A BOBCAT?!
Fodor Nikolett:Szerintem nagyon érdekes, ami ... 2015. 04. 09. 13:03 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Varga István:Lassú, hosszú szenvedés jár az... 2015. 04. 09. 12:21 106-SZOR SZÚRT AZ ÖRJÖNGŐ „ANYA”! Mit gondol, megoldaná ezt a halálbüntetés?
Hirdetés
ÁSZF
Adatkezelési tájékoztató
Cookie tájékoztató
GYIK
Impresszum
Médiaajánlat
Civil Körözés No Secret - Poligráf Penta-NET Infactor