A weboldal használatával Ön jóváhagyja a cookie-k alkalmazását. Cookie szabályzat Rendben
 

MIT TEGYEN A PÁRKAPCSOLATI AGRESSZIÓ ELLEN?

MIT TEGYEN A PÁRKAPCSOLATI AGRESSZIÓ ELLEN?
Társas helyzetekben az agressziónak nem csak a lelki, hanem a fizikai formája sem elfogadható viselkedésmód a „problémamegoldásra”!

Előző írásunkban a párkapcsolati lelki bántalmazásokkal foglalkoztunk (itt olvashatja)

Az agresszió hatása, következménye romboló. Ráadásul minden érintett számára az, még akkor is, ha „csak” szemtanúja volt annak, hogy mi zajlik két másik ember között. A cselekvő fél felelőssége MINDIG nagyobb a kialakult helyzettel kapcsolatban, mint az áldozaté! Jogilag is ő a felelős. Felnőtt emberként mindannyian felelősek vagyunk a tetteinkért; olyasmivel érvelni, hogy „provokáltak” utoljára tán az óvodában volt megengedhető.  Olyan nincs, hogy „Ő kényszerített arra, hogy állandóan szidalmazzam”.

Mit tegyen hát, ha a párja agresszív Önnel szemben?

Távolodjon el fizikailag a társától!

Ha már annyira elégedetlen a másikkal, és ha már nem méltó Önhöz ez a kapcsolat, akkor távolodjon el tőle fizikailag, menjen távolabb, költözzön el a közös otthonból. Ha kell, kérjen támogatást a családjától, a barátaitól, vagy szakembertől, ha azt érzi, hogy nem tud uralkodni az indulatain, ha állandóan fortyog Önben a düh, ha semmiségek miatt képes órákig mérgelődni.

ckr párkapcsolati agresszió 1

Tanulja meg kezelni az indulatait!

Igen fontos az önuralom és az önfegyelem gyakorlása, amit a hétköznapokban – gyakran nem tudatosan – alkalmazunk is, például a küzdősportok gyakorlása közben. De tudatosan is elsajátíthatjuk indulataink kezelését. Egyrészt rendszeres sportolással (futás, úszás, bicikli, csapatsportok), ami levezeti bennünk a mindennapi feszültségeket és sérelmeket. Miután lenyugodtunk, próbáljunk beszélni a párunkkal a konfliktusról. Másrészt kereshetünk olyan tanfolyamokat, ahol az indulatkezelési- és konfliktuskezelési- technikákat segítenek elsajátítani, vagy szakemberhez is fordulhatunk tanácsért (pszichológus, coach, mediátor, stb).

ckr párkapcsolati agresszió 2

Adjon visszajelzést arról, ami nem esik jól!

Ha a kapcsolataiban nem ad visszajelzéseket arról, hogy Önnek mi esik rosszul, akkor mintegy „félreneveli” a partnerét. Azt kommunikálja felé, hogy bármit megtehet Önnel. Ez a viselkedés sokszor azt jelzi a mindent „eltűrő” félről, hogy alacsony az önbecsülése, önbizalma, önállósága, a konfliktustűrő-képessége és az önszeretete, s emiatt visszajelzések nélkül hagyja a partnere túlkapásait. Nem mondja, ha valami zavaró számára, nem reagál le számára bántó helyzeteket, a „bántásnak” nincsenek következményei. Gyakori, hogy a bántalmazott fél sokáig észre sem veszi a sérelmeket, nem törődik azokkal, nem törődik önmagával sem, „csak a másiknak legyen jó”.

Az „áldozat”-on ilyen helyzetekben sokszor erőtlenséget fedezhetünk fel, vagy azt hogy úgy hiszi: „én csak ezt érdemlem meg”. Olyan gondolatok nyomaszthatják, hogy „gyerekkoromban is vertek, akkor sem szerettek, nem érdemlem meg, hogy kiálljak magamért, azt sem tudom hogy kell azt csinálni …”

Senki nem érdemli meg, hogy lelkileg / fizikailag bántsák! Azt sem, hogy minősítsék, rendszeresen bírálják, hogy degradálják, lekezeljék, kicsinyeljék értékeit, mások előtt rosszakat mondjanak róla, stb.

Ha Önnel mégis ez történt - például gyerekkorában - az nagyon sajnálatos! Itt az ideje, hogy megsirassa azokat az élményeket és kidühöngje magát miattuk. A múlt fájdalmának nem kell megismétlődnie a jelenben is – ha mégis ez történik, az sokszor pont azt segíti elő, hogy végre foglalkozzon a múltban történt fájdalmas élményekkel és érzelmileg feldolgozza azokat.

ckr párkapcsolati agresszió 3

Az a gondolat is sokszor jelen van, hogy már elég konfliktust átéltem gyerekkoromban, én nem akarok konfliktusban élni, ki nem állhatom a vitát, a feszültséget. Ilyenkor anélkül feladja a harcot, hogy egyáltalán elkezdte volna, mivel utálja azt. Ezzel a stratégiával viszont mindenképpen veszít. Az életben meg kell húzzuk a mások számára a határokat azzal kapcsolatban, hogy mit tehetnek meg velünk. A világon kevés olyan élőlény van, aki nem növekszik túl a saját terén akkor sem, ha nem szabnak neki határokat (még egy macska is időről időre „bepróbálkozik”, hogy kitolja annak a határait, amit megengednek neki). Ha csak a másikra és annak szükségleteire figyel, miközben önmagával és a saját igényeivel nem törődik, azokat nem jelzi a partnere felé, tulajdonképpen kizárja saját magát a kapcsolatból. Idővel az csak a másik félről fog szólni, Ön jelen sem lesz.

Vállaljon felelősséget szeretteiért!

A szeretet felelősséggel jár. Ha valójában szeretem a másik embert, a partneremet, akkor megtanítom neki mindazt, amit tudnia kell ahhoz, hogy engem „jól szerethessen” (=úgy, ahogy nekem kellemes), és nem hagyom neki, hogy bántson engem, a hozzá egyik legközelebb álló embert. Lehet, hogy ehhez előbb meg kell ismerkednie önmagával és meg kell szeretnie önmagát! Pszichológus segítségével könnyebben fog menni. Vissza kell kapnia az önbecsülését, önbizalmát, amihez segítséget jelenthet egy önvédelmi oktatáson való részvétel. Fontos, hogy javítson az önérvényesítésén, a kommunikációján és azon, hogy mennyire tudja kezelni a konfliktushelyzeteket. Erre jó alkalom elmenni egy asszertivitás tréningre.

Figyeljen arra, hogyan érzi magát társával a kapcsolatban!

A másik tetteire figyeljen, ne a szavaira – sokszor szép szavak hangzanak el, de történni valami egészen más történik. Legyen őszinte önmagával: ha folyamatosan rosszul érzi magát, ha hazafelé menet összeszorul a torka, fáj a gyomra vagy a feje, fél hogy „mi lesz már megint”, akkor itt az ideje, hogy változtasson a kialakult helyzeten!

ckr párkapcsolati agresszió 5

Kérjen segítséget! A családjától, barátaitól, munkatársaitól, a családsegítőtől, rendőrségtől, pszichológustól. Beszélni kell arról, hogy mi történik Önnel, mi zajlik otthon a négy fal között. Egyedül kimászni sokkal nehezebb, és van olyan gödör, ahonnan nem is lehet.

Mit tehetünk mi, amikor külső szemlélők vagyunk?

Azzal, ha figyelünk egymásra, sokszor nagyon sokat tehetünk. A hirtelen megváltozott, bezárkózó viselkedés - aminek nem ismerjük más lehetséges okát - jelei lehetnek a bántalmazásnak.

Ezt jelezheti például az is, ha ismerősünk:

  • eddig nyitott volt, mesélt az otthoni eseményekről is, de ez abbamarad
  • ha csendesebb vagy szomorúbb lett
  • ha többet/kevesebbet eszik mint korábban
  • ha kivonja magát a közös programok alól
  • ha hirtelen hangra megijed, összerezzen
  • ha nem az időjárásnak megfelelő ruházatot viseli
    (eltakarni akarván az esetleges fizikai sérüléseket)
  • ha elsírja magát
  • ha önbizalma csökken, ha elhanyagolja a külsejét

Azzal, ha megkérdezzük ismerősünket, hogy van-e valami gond, akar-e róla beszélni, lehetőséget teremtünk a számára arra, hogy megnyíljon és segítséget kérhessen.

A lelki bántalom megoldásában segítséget nyújthat egy pszichológus, pszichopedagógus, mediátor, coach, kineziológus, vagy orvos is.

Mint például a CKR szakértői:

Berki Judit – pszichológus

Bacsó Ágnes – konfliktuskezelő, mediátor

 

Van személyes tapasztalata, véleménye? Ossza meg velünk! Szívesen fogadjuk hozzászólását!

Ha tetszett bejegyzésünk, LIKE-olja facebook oldalunkat, hogy a jövőben is eljussanak Önhöz az írásaink!
Ne Feledje …elveszett, ellopták, eltűnt? Keressük együtt és találja meg velünk!
  www.ckr.hu

 

Jelentkezzen be a hozzászóláshoz!
Keresés a blogban:
Friss hozzászólások:
Barkanyi Andrew:rengeteg válás során marad ott... 2016. 04. 01. 21:30 Így NE vegyen autót! „Hamar VÁSÁR” ritkán JÓ…
CKR-WJ:Ha a fentiek ismeretében legal... 2015. 11. 19. 11:26 MIT TEGYÜNK TERRORTÁMADÁS ESETÉN?
julcsi:Nagyon hasznos tanácsok,de ado... 2015. 11. 18. 23:33 MIT TEGYÜNK TERRORTÁMADÁS ESETÉN?
Varga István:Valóban hasznos tanácsok, remé... 2015. 11. 17. 13:37 MIT TEGYÜNK TERRORTÁMADÁS ESETÉN?
Paróczai Attila:Néhány éve Gyulán négy tini ak... 2015. 04. 09. 19:16 Hangtalan GYILKOS, a KÉS (18+ videóval - csak erős idegzetűeknek!)
Hirdetés
ÁSZF
Adatkezelési tájékoztató
Cookie tájékoztató
GYIK
Impresszum
Médiaajánlat
Civil Körözés No Secret - Poligráf Penta-NET Infactor