A weboldal használatával Ön jóváhagyja a cookie-k alkalmazását. Cookie szabályzat Rendben
 

MIT TEGYÜNK, HOGY ELKERÜLJÜK AZ AUTÓBALESETEKET?

MIT TEGYÜNK, HOGY ELKERÜLJÜK AZ AUTÓBALESETEKET?
Bármilyen jónak is képzeljük magunkat, a közlekedési balesetek több mint 90%-át a járművezetők hibája okozza. Semmi garanciánk nincs arra, hogy nem leszünk akár holnap egy végzetes baleset okozói, vagy áldozatai.


Pár alapszabállyal általában mindenki tisztában van. Nap mint nap találkoztunk azokkal az intelmekkel ,hogy kapcsoljuk be a biztonsági övünket, ne üljünk a volánhoz ha vezetést befolyásoló szer hatása alatt vagyunk és persze ne piszkáljuk a telefonunkat vezetés közben.

Vegyük számba mire kell még figyelnünk, hogy csökkentsük a csattanás kockázatát és vegyünk át néhány hüvelykujj-szabályt.

Tartsuk”szárazon a puskaport”!

Az autónk nem önfenntartó, a műszaki állapotán pedig akár az életünk is múlhat?
A helytelen guminyomás és nem megfelelő profilmélység méterekkel megnövelheti a fékutunkat. Képzeljük el milyen arcot vágnánk ha kiderülne ,hogy csupán azért zúztuk totálkárosra az autónkat mert puhák vagy túl kopottak voltak az abroncsok.
Ha műszaki amőbák is vagyunk szinte minden benzinkúton találhatunk olyan személyzetet aki egy karambol költségeihez képest „ üveggyöngyért” ellenőrzi majd nekünk a fentieket.

ckr autóbaleset elkerülése 1

A fékhatásunk ellenőrzéséhez sem kell messzire mennünk, egy gyér forgalmú mellékút és némi elhatározás kell csak hozzá,hogy lemodellezzük , keresztbe  fog-e  állni a családi egyterű egy vészfékezéskor?
Az ablakmosónk mindig legyen feltöltve, a lapátok pedig ne csak maszatoljanak Ha már egyszer szükség lesz rá, legalább akkor lássuk ,hogy minek nem akarunk nekimenni.
A tévét sem félig letakart képernyővel nézzük így a kiégett első vagy hátsó lámpa izzóinkat is haladéktalanul cseréltessük ki.
Az utastérbe tartott, kispárnánál nehezebb dolgok egy ütközésnél önálló életre kelnek és letarolnak mindent, mint egy repeszgránát. Miután betörte a fejünket, már a kedvenc tabletunkkal sem leszünk olyan elégedettek.

Fogjuk „szarván” a kormányt

Amikor kezdő vezetők voltunk még feltehetőleg  „10 és 2 óránál „ fogtuk a kormánykereket úgy ahogy régebben azt oktatónk is tanította.  Aztán ezt sokan elfelejtettük és mindenféle lehetetlen módon és helyen tartjuk rajta kezünket akár keresztezve is azt magunk előtt.
Egy hirtelen ütközés előtt egy rossz tartási pozícióból lehet ,hogy el sem tudjuk majd megfelelő mértékben rántani a kormányt bármennyire is akarjuk.
Egy becsapódásnál pedig senki sem szeretné ,hogy a kirobbanó  légzsák a saját karját tolja bele az arcába .

Ezért a szakértők azt javasolják, hogy fogjuk a kormányt inkább „3 és 9 óránál”!

ckr autóbaleset elkerülése 2

Ne legyünk „zenebohócok”!

A vezetés közben kizárólag azzal legyünk elfoglalva. A kocsival való gépészkedés a forgalom és a navigálás kell, hogy lekösse az összes figyelmünket. Ne piszkáljuk tehát a telefonunkat, ne kotorásszunk a kesztyűtartóban és ne menet közben igazgassuk a hátul ülő gyerekünk ruháját.
Ha eközben például belemegyünk az előttünk haladóba, azonnal rá fogunk jönni, hogy ezek mind ráértek volna.

ckr autóbaleset elkerülése 3

Lássunk túl az orrunk hegyén!

Sokunk hajlamos arra, hogy csak az előtte haladó kocsi hátulját bámulja ahelyett, hogy megpróbálna arra is figyelni, hogy mi történik 5- 6 autóval előttünk. Ha a sorban történik egy manőver, ezzel értékes másodperceket nyerhetünk.
Ne legyen csőlátásunk! Igaz többnyire előre kéne hogy nézzünk, de 3-5 másodpercenként a tükreinkbe is bele kéne pillantanunk.

Mennyi is az autós kartávolság?

Legyünk mindig felkészülve az előttünk haladó hirtelen fékezésére vagy bármilyen más felbukkanó útakadályra.
A megfelelő követési távolságot a következő egyszerű módon becsülhetjük meg. Válasszunk egy fix pontot még az előttünk haladó autó előtt. Ez lehet például egy jelzőtábla, fa, vagy bokor. Amikor az előző autó hátulja eléri ezt a pontot, kezdjük el számolni a másodperceket.
Ha még azelőtt elérjük a választott pontot mielőtt háromig számolnánk, akkor túl közel megyünk az előttünk haladóhoz.

ckr autóbaleset elkerülése 4

Rossz látási-, vagy útviszonyok esetén (esőben, ködben, jeges úton) minden egyes körülményre nyugodtan számoljunk még rá plusz egy másodpercet.  Ha köd van, akkor négyig, ha még esik is, akkor ötig számoljunk.

Ne nézzünk oda…

Ha az  ütközés már elkerülhetetlennek látszik akkor inkább a menekülési útvonalra összpontosítsunk ne pedig arra amit épp el akarunk kerülni. Csak arra a részre nézzünk és azt figyeljünk ahol úgy véljük ,hogy még megúszhatjuk.

Lépjünk oda, de keményen…

Mivel a vészfékezést viszonylag ritkán gyakoroljuk egy ilyen helyzetben sokszor nem lépünk elég erővel a fékpedálra. Ha van az autóban ABS, legyen bátorságunk a pedált padlóig nyomni. Közben az autó kormányozható marad, ez a blokkolásgátló egyik előnye. Tehát ha muszáj, akkor tapossunk a fékbe rendesen.

Rántsuk,hogy ne rontsuk…

A frontális becsapódást mindenképp igyekezzük elkerülni . Ilyenkor az autó sokszor egy pillanat alatt megáll, miközben a belső szerveink még haladnának tovább amik így aztán  le is szakadhatnak.
Tehát inkább rántsuk el kormányt, minthogy vicsorogva mereven belekapaszkodnánk abba,mielőtt szemből belecsapódunk egy fába, falba vagy a szembejövő autóba. Ha jobbra rántjuk és ezzel lemegyünk az útról, az legtöbbször szerencsésebb mintha azt a szembeforgalom irányába tennénk.

Máshogy csúszik…

Ha  a kanyarban az autónk eleje csúszik meg akkor tartsuk meg a kormányt de vegyük el  gázt vagy enyhén fékezzünk. Ha a kocsink hátulja csúszik meg, akkor kormányozzunk gyorsan a csúszás irányába míg az abba nem marad, de ilyenkor lehetőleg ne fékezzünk.

ckr autóbaleset elkerülése 5

Esik, zuhog, szakad

Ha magunk is eláztunk mielőtt beültünk a kocsiba töröljük cipőtalpunkat a szőnyegbe, mert lehet, hogy különben az első fékezésnél le fog csúszni a fékről.
Ha éppen csak eleredt az eső, az út még sokkal csúszósabb, mint később, amikor a víz már lemosta róla a poros és olajos nyálkát.
Amikor az autógumink bordázata már nem képes kivezetni az alá került rengeteg vizet, akkor létrejön az úgynevezett „vízen csúszás”. Ha ilyenkor nem csökkentjük a tempót, akkor rendesen kisodródhatunk.

ckr autóbaleset elkerülése 6

Ha a leírtakat mindenki betartaná, akkor Magyarországon nem halna meg közlekedési balesetben évente csaknem ötszáz ember. Nem lenne tizenötezer sérült sem, amelyből minden harmadik ember súlyosan sérül és utolsó sorban az anyagi károk sem lennének ekkorák.

Figyeljük tehát jobban az autónkra és a vezetésre, hogy ne mi legyünk a következők akik balesetet okoznak, vagy szenvednek el!
 

Van személyes tapasztalata, véleménye? Ossza meg velünk! Szívesen fogadjuk hozzászólását!

Ha tetszett bejegyzésünk, LIKE-olja facebook oldalunkat, hogy a jövőben is eljussanak Önhöz az írásaink!
Ne Feledje …elveszett, ellopták, eltűnt? Keressük együtt és találja meg velünk!
  www.ckr.hu

 

Jelentkezzen be a hozzászóláshoz!
ÁSZF
Adatkezelési tájékoztató
Cookie tájékoztató
GYIK
Impresszum
Médiaajánlat
Civil Körözés No Secret - Poligráf Penta-NET Infactor